tenner røyking

Alle vet at røyking er skadelig. Sigaretter fører til kreft, hjertesykdom, hjerneblødning og en hel rekke forferdelige helseproblemer. Men røyking vil også ødelegge tennene dine! Vi har utviklet 10 grunner til at du slutter å røyke – eller for å få vennene dine til å gjøre det samme!

1. Misfargede tenner

Røykere har en tendens til å ha stor misfarging på tennene sine. Ingen ønsker et gult smil, men nikotin og tobakk kan permanent flekke tennene dine og forlate deg med et smil som nesten skinner i mørket. I mange tilfeller kan selv profesjonell tannbleking ikke reparere skadene.

2. Flere hull i tennene

Røyking kan føre til plakk og tandstein, noe som fører til flere hull i tennene. Disse hullene er ikke bare smertefulle, men de er dyre å reparere og til slutt fører til 10.000 kroner til tannlegevakt, som kan unngås hvis du har slutte å røyke.

3. Tap av kjeve

Over tid kan røyking føre til at beina i kjeven blir tynnere. Beintap er alvorlig og kan føre til store helseproblemer og smertefulle beinfrakturer etter minste slag eller berøring. Da trenger du kjeveoperasjon som kan være veldig dyrt.

tynnere kjeve

4. Tannkjøtt som går tilbake

Røyking kan også forårsake tannkjøtt som går tilbake, en ubehagelig tilstand som ikke bare ser forferdelig ut, men føles også ubehagelig. Når tannkjøttet går tilbake, blir tennene mer sårbare for skade og sammenbrudd. Du får flere hull i tennene, flere munninfeksjoner og økt følsomhet.

tannkjøtt som går tilbake

5. Tannkjøttsykdommer

Røykerne driver en 100 prosent større risiko for tannkjøttsykdom sammenlignet med ikke-røykere. Faktum er at jo mer du røyker jo høyere er risikoen for tannkjøttsykdom. Enda verre, fungerer de vanlige behandlinger for tannkjøttsykdom vanligvis ikke spesielt godt for røykere.

6. Følsomme tenner

Røykerne opplever også ekstremt følsomme tenner. Når tannkjøttvevet eroder, blir røtter og nerver forlatt ubeskyttet. Dette gjør det nesten umulig for tennene dine å håndtere noen av dine favorittretter. Si farvel til is og kaffe!

7. Munnsår

Når bakterier bygger opp i munnen og periodontale sykdommer (pyrea) utvikles, kan du forvente at nye munnsår oppstår. Disse små hvite sårene er smertefull og gjør det umulig å spise noen form for sur mat.

8. Dårlig ånde

Den stadig økende mengden bakterier i røykerens munn fører til forferdelig pust. Uansett hvor mye du børster tennene dine eller gurgle med munnvann, vil du ikke bli kvitt dårlig ånde fordi det kommer fra tannkjøttsykdom, munnsår og tannråte.

9. Smertefulle infeksjoner

Bakterier kombinert med tannkjøttsykdom skaper den perfekte stormen i munnen og fører til infeksjoner som kan være ekstremt smertefullt. Fordi røykere ikke helbreder raskt, kan disse infeksjonene være i uker eller måneder, så vel som å være svært resistente mot antibiotika.

10. Tennene dine kan falle av

Visste du at røyking kan få tennene til å falle? Forskning viser at menn som røyker en pakke per dag, mistet tre tenner hvert tiende år på grunn av bruk av tobakk. Røyker har dobbelt så stor risiko for å miste tennene i forhold til ikke-røykere.

Har du problemer med tennene dine på grunn av røyking? Kontakt oss på Rommen Tannlegesenter, og vi kan hjelpe deg. Vi har lang erfaring med å røyke tenner og kan hjelpe deg med å gå videre til et liv uten røyking og et hvitt, vakkert og sunt smil.