BIOPSI

Biopsi ved forandringer i munnhule og slimhinner

Vi tar vevsprøver ved mistanke om sykdom. Vi kan også ta en vevsprøve for sikkerhets skyld, når det er relevant for å utelukke alvorlig sykdom. Ofte er det forandringer i munnhule og slimhinner som gjør biopsi aktuelt. Slimhinnen i munnen kan varsle om sykdom. En rekke sykdommer kan gi symptomer i munnen, som f.eks. anemi (jernmangel), infeksjoner og tuberkulose. Ved anemi er slimhinnene svært bleke. Infeksjoner kan medføre blemmer eller belegg i munnen. Ulike former for allergi kan også gi forandringer i slimhinnen, det samme gjelder hudsykdommer og immunologiske sykdommer.

Biopsi (vevsprøve) i munnhulen ved mistanke om sykdom

Hva er biopsi?

Ordet biopsi betyr vevsprøve og besluttes utført av en av våre tannlegespesialister på bakgrunn av diagnostikk.

Har du sår i munnen som ikke vil gro? Da anbefaler vi at du kommer for å bli undersøkt. Ring 22 21 02 96 for å få time eller bestill online.

Biopsi gjør ikke vondt

En enkel biopsi i munnhulen vil være helt smertefri, fort unnagjort, og det er ingenting å grue seg til. Vi gir bedøvelse ved behov og garanterer smertefrihet under hele inngrepet.

Biopsi som følge av tannlegesjekk

Tannlegen kan oppdage endringer/tilstander i munnen ved en ordinær tannlegesjekk. Imidlertid er det ingen grunn til å bli alarmert om tannlegen skulle ønske å ta en biopsi. Svært ofte vil vevsprøven utelukke alvorlig sykdom.

Slik utføres biopsi i munnhulen

Dette er som regel en meget enkel prosedyre:

• Vi bruker en liten nål (nålebiopsi) eller kniv (snittbiopsi) til å ta ut en vevsprøve
  • Vevsbiten snittes i tynne skiver og legges på en glassplate
  • Vi gransker vevet gjennom mikroskop
  • Svaret er vanligvis klart i løpet av 2 uker

Om nålebiopsi, snittbiopsi og eksisjonsbiopsi

Nålebiopsi utføres med en tynn, hul nål som tar ut en liten bit av vevet for undersøkelse. Nålebiopsi brukes for å undersøke svulst i munnen, påvist på bilder.

Snittbiopsi brukes når vi ønsker en litt større vevsprøve, eller dersom det er nødvendig med et noe større inngrep for å få tak i en relevant vevsprøve. Som regel er lokalbedøvelse tilstrekkelig.

Eksisjonsbiopsi vil si at en svulst fjernes helt, sammen med noe av det omkringliggende vevet. Dette utføres vanligvis ikke av tannlege, men av kirurg. Eksisjonsbiopsi vil både kunne gi diagnose og være tilstrekkelig behandling.

Skal du gjennomgå biopsi hos oss?

Er du bekymret for prosedyre eller resultat? Ring 22 21 02 96 hvis du har spørsmål eller er urolig for inngrepet. Vi svarer gjerne!

Samtal om tannimplantat er med en av våre allmenntannleger. Tilbudet gjelder ikke med våre tannlegespesialister.

Rommen Tannlegesenter AS

Nedre Rommen 5C