Første besøk hos tannlegen

Som ny pasient er det viktig for oss å bli kjent med deg, og det er like viktig at du blir kjent med oss. Orienter deg gjerne rundt på vår hjemmeside og gjør det kjent med vår behandlingsfilosofi. Vi anbefaler at du kommer 10 minutter før avtalt tid for å fylle ut et helseskjema. Du kan printe og fylle ut helseskjema før du kommer til klinikken, ved å trykke på denne lenken: helseskjema.

Helseskjema

Som pasient er det viktig at helseskjema fylles ut så grundig som mulig. Din allmennhelse henger sammen med din tannhelse. Komplikasjoner og feilbehandlinger kan unnvikes i stor grad om man har tilgang til et oppdatert og detaljert utfylt helseskjema. Dessuten kan du som pasient ha rett til trygderefusjon på tannbehandlingen din, og derfor er det viktig at din behandler får korrekte opplysninger om din helse.

Behandlingsfilosofi

Skal vi kort sammenfatte vår behandlingsfilosofi, vil vi gjøre det med det latinske utrykket “Primum est non nocere”. Oversatt til norsk betyr dette: “Det viktigste er å ikke skade”. Dette er en av de viktigste prinsippene innen moderne odontologi (læren om munnhule og tenner) og i medisin.

Alle materialene vi har til rådighet idag for å erstatte tapt tannvev, vil aldri være noe annet enn en form for proteser (dvs kunstige erstatninger av kroppens eget vev). På tross av at utviklingen har kommet langt innen nye behandlingsteknikker og materialer, så vil proteser aldri kunne måle seg med kroppens eget vev. Derfor er det viktigste å bevare så mye som mulig av din egen tannsubstans når tenner skal repareres.

healthy teeth

Pasientinformering

Et annet viktig prinsipp i vår behandling er at pasienten skal være godt informert. Det skal alltid informeres om ulike behandlingsalternativer med risiko, kostnader og prognose for hvert alternativ. Dette er alle norske tannleger pålagt gjennom pasientrettighetsloven. At tannlegen bestemmer hva som skal gjøres uten å forhøre seg med pasienten er ikke riktig.

Ingen behandlinger er evigvarende. For å unngå skuffelser, misforståelser og klagesaker er det viktig at pasienten er godt informert om hvilke resultater som er realistiske i forbindelse med en behandling.

Smertefri behandling

For deg som lider av tannlegeskrekk, eller er urolig for at det skal gjøre vondt, så er det verdt å nevne at moderne tannbehandling er smertefri. Nye tekniker og utvikling i faget gjør at behandlingen kan utføres så smertefritt som mulig. Les mer om behandling av tannlegeskrekk

Betaling

Om ingenting annet er bestemt på forhånd, skal all behandling betales etter hvert besøk. Du kan betale med kontanter eller betalingskort. (Visa, Mastercard). Om du ønsker delbetaling og finansiering, har vi gode avtaler på dette gjennom vår tannkontoløsning. Denne løsning er svært populær blant våre pasienter.

Tilbakemelding

Vi oppfordrer også til at du fyller ut et anonymt vurderingskjema etter ditt første besøk, om din opplevelse her hos oss. Dette vil vi bruke for å hele tiden forbedre oss.