Hva er gingivitt/tannkjøttbetennelse?

Gingivitt er en betennelse i tannkjøttet, som ikke har utviklet seg til tannløsning/pyrea. Gingivitt er en akutt tilstand som forsvinner relativt hurtig etter riktig behandling hos tannlege/tannpleier.

gingivitt

Hva forårsaker tannkjøttbetennelse?

Årsaken til tannkjøttbetennelse er bakteriebelegg på tennene. God munnhygiene forebygger gingivitt.

Hvilken behandling gis mot gingivitt?

Når gingivitt er fastslått, fjerner vi det bakteriebelegget som har forårsaket denne tannkjøttbetennelsen. Etter at belegget er borte vil betennelsen forsvinne, helt av seg selv. Det vil være viktig å opprettholde god munnhygiene for å sikre at betennelsen ikke kommer tilbake.

Gingivitt er en relativt uskyldig tilstand, vel og merke dersom den behandles før den får utvikle seg videre, og gir ikke permanente skader. Etter behandlingen er du like god.

Hva skjer om gingivitt ikke behandles?

Ubehandlet kan gingivitt utvikle seg til periodontitt – en kronisk tannkjøttsykdom. Det er derfor avgjørende med umiddelbar behandling når en tannkjøttbetennelse har oppstått.
gingivitt

Sunn tannkjøtt lengst til venstre. Tannløsning helt til høyre.

Vil du bestille time for undersøkelse hos tannlegen? Her finner du vår kontaktinformasjon.

Hvilke symptomer har gingivitt/tannkjøttbetennelse?

Gingivitt er en betennelse, og symptomene vil være hissig rødhet i tannkjøttet, hevelse og smerte. Men i de tidligste fasene kan symptomer være nesten fraværende.

Vær særlig oppmerksom hvis tannkjøttet blør under tannpuss, og hvis vanlig tannpuss gir smerter. Dette kan være tidlige symptomer på tannkjøttbetennelse.

Lurer du på om du trenger behandling av gingivitt? Det er bedre med ett tannlegebesøk for mye enn ett for lite.

Behandling av gingivitt hos barn

Det kan være vanskelig å finne ut nøyaktig hvor et barn har vondt. Men er du sikker på at barnet har smerter i munnen skal tannlege kontaktes.

Helt generelt kan vi si at tannkjøttbetennelse hos barn er relativt vanlig. Matrester har lett for å bli liggende igjen i barnemunnen – på tross av tannpuss. Vi anbefaler god tannpuss to ganger om dagen. Så snart de permanente tennene er på plass, anbefaler vi at barnet lærer å bruke tanntråd. Dette vil være en god forsikring for friske tenner som varer livet ut.

Tidlig læring av god munnhygiene kan hindre tannkjøttbetennelse. Det er dessuten alfa og omega for en frisk munn med tenner som varer livet ut. Se også vår informasjonsside tenner hos barn.

Vitenskapelige undersøkelser om kosthold og gingivitt

Ernæring er viktig for alle deler av kroppen – også munnen. Inntak av frukt, grønt og fiber hjelper kroppen med å bygge et godt immunforsvar og virker forebyggende mot betennelser, som f.eks. gingivitt.

Nyere forskning viser at både tranebær og blåbær har effekt i bekjempelse av gingivitt. Men – merk! – bærene må være identiske med dem du selv kan finne i skog og mark. Det finnes i dag ikke noe alternativ på markedet med dokumentert effekt.