Graviditet og tenner – spørsmål ofte stilt av gravide kvinner

Kan jeg få bedøvelse, selv om jeg er gravid? Hva med røntgen? Bør gravide i det hele tatt gå til tannlegen?

Tannbehandling er trygt – også når du er gravid

Ingen tannbehandling er farlig for gravide, verken for mor eller barn. Du kan trygt gå til ordinær kontroll hos tannlegen. Og skulle du få et problem med en tann kan vi løse det, også når du er gravid.

graviditet-tenner

Tenner og tannproblemer er ofte en kilde til bekymring hos gravide

Tannbehandling utgjør ingen risiko for barnet. Det er helt trygt å oppsøke tannlege under graviditet, men du skal alltid fortelle tannlegen at du er gravid.

Tannlegen vet at gravide kan være labile og vil unngå behandling som kan medføre stress og bekymring.

Kan gravide få smertestillende hos tannlegen?

Ja, tannlegen kan gi smertestillende selv om du er gravid. Igjen er det viktig at du forteller tannlegen at du er gravid. Ellers bør smertestillende generelt unngås under graviditeten.

Kan gravide få bedøvelse hos tannlegen?

Gravide kan få lokalbedøvelse hos tannlegen på lik linje med andre. Dette er helt trygt, både for den gravide og for fosteret. Når de fleste tannleger likevel er tilbakeholdne med bruk av bedøvelse under graviditet, skyldes det ganske enkelt at man ikke ønsker å utsette gravide for stress og bekymring.

Kan fosteret ta skade ved røntgen av munnen?

Røntgen hos tannlegen skader ikke fosteret. Likevel vil de fleste tannleger unnlate å utsette gravide for røntgen – ikke fordi det er farlig for fosteret, men fordi man ikke ønsker å utsette gravide kvinner for noe som kan gi grobunn for bekymring.

Graviditet og tenner: Røntgen er ikke skadelig men utføres vanligvis ikke på gravide kvinner.

Får gravide gratis tannlegebehandling eller rabatt?

Du har kanskje hørt det gamle munnhellet ”hvert barn koster kvinnen en tann”? I gamle dager trodde man nemlig at fosteret trakk kalk ut av kvinnens tenner. Det stemmer ikke. Men det stemmer faktisk at gravide kvinner tidligere hadde rett til en gratis undersøkelse hos tannlegen. Sånn er det ikke i dag, og vi har dessverre ingen spesielle rabatter å tilby gravide. Her kan du se vår prisliste.

Gravide skal være ekstra oppmerksomme på tennene sine

Det skjer mange forandringer i en gravid kropp. Hormonbalansen endres, matpreferansene endres og noen plages av kvalme og oppkast.

Alle disse kroppslige endringene kan gjøre at immunforsvaret reagerer annerledes på bakterier enn før graviditeten. Gravide kan altså ha en noe økt risiko for tannproblemer. Oppkast under graviditeten vil medføre økt syreangrep på tennene.

Vi oppfordrer alltid våre gravide pasienter til å ta spesielt godt vare på tennene sine under graviditeten.

Tannproblemer kan ofte være en kilde til bekymring hos gravide kvinner. Er du gravid og bekymret for et tannproblem? Ring oss på 22 21 02 96, vi skal ta godt vare på deg!