HULL I TENNENE

Vi reparerer hull i tennene (karies) skånsomt

Både manglende renhold av tenner, et kosthold som belaster tannemaljen og for lite fluor kan forårsake hull i en tann. Munntørrhet kan også forårsake hull i tenner. Vi anbefaler god tannhygiene, et kosthold som ikke unødig belaster tannemaljen og jevnlig kontroll hos tannlege. Vi gir deg smertefri reparasjon av hull i tennene – og vi gjør minst mulig! Lokalbedøvelse brukes rutinemessig.

Symptomer ved hull i tennene

Ising eller smerter kan være tegn på hull. Men ofte vil ikke små hull gi symptomer. Kontroll hos tannlegen avdekker ofte hull før du selv er klar over at noe er galt.

hull-i-tennene

Sterk tannsmerte – må jeg rotfylle?

Hvis et hull i en tann har fått være i fred lenge, kan det tenkes at det har blitt så stort at tannens nerve ligger åpen for bakterier. Hvis nerven er betent vil det gi sterke smerter.

Veldig store hull i tennene kan trenge rotfylling, og det er virkelig ingenting å vente med. Ring oss nå på telefon 22 21 02 96 – Du får time på dagen!

Karies kan gi dårlig ånde

Selv et minimalt bakteriebelegg i et lite hull kan gi deg dårlig ånde. Bakterier får lett feste når emaljen er skadet. Dårlig ånde kan ofte fjernes av tannlege eller tannpleier med relativt enkle grep.

Behandling av hull i tennene

Tidligere var det vanlig å bore mye, selv ved små hull i tennene. I dag har vi bedre metoder og all reparasjon er skånsom og smertefri. Lokalbedøvelse tilbys rutinemessig, men mange trenger ikke bedøvelse for små tannreparasjoner.

Behandlingen ved hull i tann er å fjerne ødelagt tannsubstans, for deretter å fylle igjen.

hull-i-tennene

Behandling av begynnende hull i tann

Et begynnende hull i en tann kan ofte være synlig for det blotte øye som en hvit prikk. Tannlegen ser begynnende hull på røntgenbildet.

Begynnende hull i tann trenger som regel ikke behandling hos tannlege, men tannlegen vil gi deg råd som forhindrer at hullet utvikler seg videre. Riktig behandling kan reversere tilstanden og gjøre at emaljen heles.

Forebyggende behandling av hull i tennene

Tannlegen fjerner plakk og gir råd om fluorbehandling, bruk av tanntråd osv. Dette er god forebyggende behandling. Øvrig forebygging er det du selv som står for. Friske mennesker med gode rutiner for munnhygiene har som regel god tannhelse.

Hull i tennene hos barn

En undersøkelse utført av Det odontologiske fakultet i Oslo har kartlagt kariesforekomsten blant 3-åringer i Oslo, og funnet at den er betydelig.

Små barn har ofte belegg på tennene i form av plakk, og det er svært viktig at forebyggende behandling startes. For mer informasjon, se vår informasjonsside tenner hos barn.

Mistenker du at barnet ditt har hull i en tann? Kontakt oss i dag på telefon 22 21 02 96 eller bestill time online.

Hull i tennene når du er gravid

Tannbehandling innebærer ingen risiko for gravide kvinner. Verken kvinnen eller fosteret vil ta skade. Men du skal alltid gjøre tannlegen oppmerksom på at du er gravid. Her kan lese hvorfor og finne ytterligere informasjon om graviditet og tenner.

Samtal om tannimplantat er med en av våre allmenntannleger.Tilbudet gjelder ikke med våre tannlegespesialister.

Ring oss hvis du
trenger akutt tannlege!

Vi hjelper deg vanligvis innen
2 timer etter første kontakt

Ring oss hvis du trenger akutt tannlege!

Vi hjelper deg vanligvis innen 2 timer etter første kontakt

PRISLISTE

Med oss får du det aller beste tannhelsetjenester til rimelige priser. Et besøk til tannlegen trenger ikke å være så dyrt som mange tror. I tillegg kan våre pasienter få økonomisk støtte fra Helfo og Nav, noe som gjør behandlingen enda billigere. Om du ønsker delbetaling og finansiering, har vi gode avtaler.

LANGE ÅPNINGSTIDER

Om du bare er nysgjerrig, vil bytte tannlege, ønsker mer kunnskap om tannhelse, har akutte problemer, er engstelig for tannlegebesøk eller vurderer nye eller flere tenner. Da har du kommet rett, vi kan hjelpe deg med kort ventetid og har lange åpningstider. Tannlegevakten er åpen for akuttbehandling! Velkommen!

RENTEFRI DELBETALING

Vi tilbyr delbetaling for våre pasienter sammen med Cresco. Vi kan tilby en helt rentefri delbetaling over 4 mnd eller 12 mnd. Vi har også direkte oppgjør med Helfo og kan derfor tilby rimeligere tannbehandling om du har krav på støtte. Våre tannleger vil vurdere om du har krav på refusjon fra Helfo.

TANNLEGESKREKK?

Har du smerte eller andre problemer i munnen og tennene, men ikke tør å besøke tannlegen? Våre tannleger har den erfaring og kunnskapen som trengs for å hjelpe deg med tannlegeskrekk. Vi tilbyr derfor gratis konsultasjon om tannlegeskrekken din i et avslappet og trygt miljø.