MUNNSÅR

Munnsår – herpes, forkjølelsessår – vi gir god behandling

Herpes simplex hudinfeksjon, ofte kalt forkjølelsessår, er en infeksjon forårsaket av herpesvirus. Mange nordmenn har antistoffer i blodet mot herpesviruset, noe som betyr at de har vært utsatt for smitte. Viruset gir i noen tilfeller sår. Har du først fått munnsår, vil det være tilbakevendende. Herpes munnsår er svært smittsomt og overføres ved kontakt med det infiserte området. Prikking i huden er som regel første varsel om at et munnsår er underveis. Huden blir deretter rød, før hevelser og blemmer oppstår, sprekker, og tilslutt danner åpne sår. Hele denne prosessen tar bare noen dager. Herpes munnsår/forkjølelsessår er ofte grå av farge, med en gul eller gulhvit indre kant og rød ytterkant.

Tannlege-behandling av munnsår

Tannlegen behandler forkjølelsessår på samme måte som legen og kan skrive ut resept på virushemmende krem. Kremen virker hemmende på utviklingen og også lindrende. Munnsårplaster virker også mildt lindrende og kan være greit for å skjule sår på lepper og i munnviker. Munnsårplaster kan du selv kjøpe på apotek.

For at vi skal kunne hjelpe deg med å redusere plagene dine mest mulig, er det viktig at du kommer til behandling raskt. Behandling som starter allerede når du kjenner den innledende prikkingen i huden, vil ha langt bedre effekt enn behandling som starter senere i forløpet.

Både tannlege og lege kan behandle munnsår inni munnen, i munnvikene og på leppa. Resultatet av behandlingen blir best hvis du kommer tidlig, helst straks du kjenner den minste prikking i området.

Vi gir deg time på dagen når det haster. Kontakt oss i dag på telefon 22 21 02 96 eller bestill time online.

Munnsår hos barn

Mange barn smittes av det herpesviruset som kan gi forkjølelsessår. De fleste voksne mennesker med munnsår ble smittet som barn. Dette skyldes at viruset er veldig smittsomt, og at det smitter ved kontakt.

Hvis det virker som om barnet ditt har smerter i munnen, kan det skyldes munnsår. Vær oppmerksom på at spedbarn også kan få sår. Det første utbruddet etter herpessmitte kan være ekstra smertefullt.

Hvis barnet ditt har munnsår, skal du selvfølgelig huske på at dette er veldig smittsomt. Men sannsynligheten for at du selv er immun mot viruset er stor: Mer enn 70% av den voksne befolkningen i Norge har utviklet antistoffer etter smitte.

munnsår-barn

Her finner du informasjon om tenner hos barn.

Har barnet ditt synlig forkjølelsessår, eller mistenker du herpesinfeksjon? Ring oss på 22 21 02 96 for rask behandling.

Munnsår inni munnen, i munnvikene og på leppa

Disse sårene kan opptre alle steder i nærheten av munnen, også på tunga. Men det er slett ikke sikkert at det som ser ut som forkjølelsessår skyldes herpesvirus.

Sår i munnvikene, på leppa og inni munnen kan skyldes jernmangel, nærmere bestemt mangel på vitamin B-12 eller folsyre. Cøliaki (glutenallergi) kan også gi sår. Nikotinplaster kan gi munnsår som bivirkning.

Herpes munnsår skal ikke forveksles med after: Små sår på tungen, leppene eller kinnenes innside. After er vanlig og går som regel bort av seg selv. Kontakt tannlege eller lege hvis sårene ikke vil gro eller du opplever uforklarlig vekttap.

Tannlegens tips til egenbehandling av forkjølelsessår

Legg alltid vekt på god hygiene ved utbrudd – du ønsker ikke å smitte andre eller overføre smitte til andre deler av din egen kropp.

Ingen kyssing, og ingen drikking av samme flaske ved utbrudd.

Bruk gjerne munnsårplaster, det både lindrer og hindrer smitte.

Hvis du må være i solen, bruk noe med solfaktor på leppene.

Har du utbrudd av munnsår og tannlegetime? Tannlegen vil gjerne ha beskjed på forhånd.

Det er ingen grunn til å skamme seg over munnsår. De fleste nordmenn har vært smittet av herpes-viruset, men bare noen utvikler disse forkjølelsessårene. Vi vet ikke hvorfor.

Samtal om tannimplantat er med en av våre allmenntannleger.Tilbudet gjelder ikke med våre tannlegespesialister.

Ring oss hvis du
trenger akutt tannlege!

Vi hjelper deg vanligvis innen
2 timer etter første kontakt

Ring oss hvis du trenger akutt tannlege!

Vi hjelper deg vanligvis innen 2 timer etter første kontakt

PRISLISTE

Med oss får du det aller beste tannhelsetjenester til rimelige priser. Et besøk til tannlegen trenger ikke å være så dyrt som mange tror. I tillegg kan våre pasienter få økonomisk støtte fra Helfo og Nav, noe som gjør behandlingen enda billigere. Om du ønsker delbetaling og finansiering, har vi gode avtaler.

LANGE ÅPNINGSTIDER

Om du bare er nysgjerrig, vil bytte tannlege, ønsker mer kunnskap om tannhelse, har akutte problemer, er engstelig for tannlegebesøk eller vurderer nye eller flere tenner. Da har du kommet rett, vi kan hjelpe deg med kort ventetid og har lange åpningstider. Tannlegevakten er åpen for akuttbehandling! Velkommen!

RENTEFRI DELBETALING

Vi tilbyr delbetaling for våre pasienter sammen med Cresco. Vi kan tilby en helt rentefri delbetaling over 4 mnd eller 12 mnd. Vi har også direkte oppgjør med Helfo og kan derfor tilby rimeligere tannbehandling om du har krav på støtte. Våre tannleger vil vurdere om du har krav på refusjon fra Helfo.

TANNLEGESKREKK?

Har du smerte eller andre problemer i munnen og tennene, men ikke tør å besøke tannlegen? Våre tannleger har den erfaring og kunnskapen som trengs for å hjelpe deg med tannlegeskrekk. Vi tilbyr derfor gratis konsultasjon om tannlegeskrekken din i et avslappet og trygt miljø.