Munntørrhet er et vanlig problem – tannlegen kan ofte hjelpe

Hva er munntørrhet?

Munntørrhet skyldes lav produksjon av spytt og er en relativt vanlig tilstand. Noen kan oppfatte dette som en banal plage, men faktum er at munntørrhet i ytterste konsekvens kan være svært skadelig, både for tannhelse og livskvalitet.

Så er det sånn, at enkelte mennesker kan ha en subjektiv følelse av at munnen er tørr i perioder, uten at dette på noen måte er farlig. Det er den uttalte, langvarige munntørrheten – som kan skyldes alvorlig, underliggende sykdom og gi symptomer som er skadelige – som må behandles.

De medisinske termene for munntørrhet er xerostomia (en subjektiv følelse av tørr munn) og hyposalivasjon (en tilstand med målbar reduksjon av spyttsekresjon).

Munntørrhet om natten

Dette er svært ofte forårsaket av soving med åpen munn og gjerne av forbigående karakter.

Munntørrhet kan ha mange årsaker

Det er et symptom og ingen sykdom i seg selv.

Den vanligste årsaken er medisinbruk. Mange tabletter/medikamenter har munntørrhet listet opp som en mulig bivirkning.

Vi vet at astma- og allergimedisin kan gi munntørrhet.  Det samme gjelder enkelte medikamenter som brukes mot depresjon. Noen varianter av blodtrykksmedisin kan også ha denne bivirkningen. Det finnes i det hele tatt ganske mange tabletter/medisiner som har dette som en mulig bivirkning. Noen ganger kan tannlege eller lege finne en alternativ medisin som gjør jobben uten denne bivirkningen.

Enkelte sykdommer, for eksempel revmatisme og diabetes, kan gjøre munnen tørr. Stress og nervøsitet kan også gjøre at munnen føles tørr.

Diabetes er en hyppig årsak til tørrhet i munnen. Diabetes kan påvises ved blodprøve.

Munntørrhet og kreft

Strålebehandling mot kreftsykdom kan gi redusert spyttproduksjon og tørrhet i munnen dersom spyttkjertlene utsettes for stråling.

Munntørrhet og alder

Redusert spyttproduksjon kan være en naturlig del av det å eldes. Ofte kan gamle mennesker oppleve en viss tørrhet i munnen, uten at dette kan spores til verken medisinbruk eller sykdom.

Behandling av munntørrhet

Behandlingen er helt avhengig av årsaken. Eventuelle underliggende, medisinske tilstander må kartlegges før behandling kan starte.

Både tannlege og lege kan hjelpe pasienten med lindrende behandling og gi gode råd om en eventuell endring av kosthold og munnhygiene. Hyppig kontroll hos tannlege eller lege kan også være nødvendig.

Munntørrhet kan gi økt risiko for karies

Munntørrhet er ikke bra for munnhygienen vår. Spyttet har mange funksjoner, og redusert spyttsekresjon kan gi økt risiko for karies (tannråte). Det kan også åpne for soppinfeksjon i munnen.

Vi hjelper deg med å finne årsaken til tørr munn! Ring 22 21 02 96 for å bestille tid, eller bestill online.