SNORKING

Stopp snorkingen – vår behandling mot snorking hjelper

Snorking kommer av at bløte deler i gane og svelg vibrerer når vi sover. Når musklene slapper helt av, blir passasjen vi puster gjennom trangere. Dette kan medføre både kraftig lyd og pustestopp. Snorking kan være noe av en prøvelse, både for den som snorker og for den som ligger ved siden av. Det kan også være en sykdom. La oss hjelpe deg å bli kvitt problemet.

Vanlig, ufarlig snorking eller søvnapné?

tannhelseinfo-snorkingPusten tar pauser når vi sover. Dette er helt vanlig og ikke tegn på at noe er galt. Sykdom defineres først når pustestopp varer i mer enn 10 sekunder. I tillegg vil antallet pustestopp ha betydning for vurderingen. Tommelfingerregelen er å behandle pustestopp som har en varighet på mer enn 10 sekunder og forekommer mer enn 10 ganger pr. time.

Søvnapné kan gi alvorlige symptomer på dagtid. Vanlige symptomer er tretthet, irritabilitet, konsentrasjonsvansker og hodepine. Dette kan gi økt risiko for uhell, f.eks. ved bilkjøring. Enkelte sykdommer synes å være særlig sterkt forbundet med søvnapné, dette gjelder høyt blodtrykk, diabetes, infarkt og slag.

Stopp snorking med snorkeskinne

Snorkeskinne vil ha god effekt ved vanlig snorking og lett søvnapné. En snorkeskinne kan også fungere som bittskinne – se også tanngnissing. Snorkeskinnen settes utenpå tennene i overkjeven og beholdes over natten. Snorkeskinnen vil skyve underkjeven lett fremover, stabilisere tungen og skape større rom i gane og svelg.

Snorkeskinne gir resultat! Forvent mye! Ring oss i dag på 22 21 02 96.

Snorking hos kvinner

Det har vært en utbredt oppfatning at det er menn som snorker – kanskje passer snorking dårlig til kvinners feminine selvbilde – men kvinner snorker også.

En italiensk undersøkelse viser at snorking øker med alder hos begge kjønn. Mens 10% av menn i 30-årene snorker, gjelder dette 5% av kvinnene i samme aldersgruppe.  Ved 60-års alder snorker hele 60% av mennene og 40% av kvinnene. Undersøkelsen konkluderer likevel med at den plagsomme snorkingen, den som gir dårlig søvn og får partneren til å flytte ut av soverommet, utføres så og si bare av menn.

Pris og refusjon fra Helfo (tidligere NAV)

Dersom en øre-nese-hals spesialist har utredet snorkingen din og du har fått en henvisning til tannlege, vil nesten hele beløpet bli refundert av Helfo. Det vil også være mulig å søke refusjon uten henvisning, se også tilstander og sykdommer som gir rett til refusjon fra Helfo. Spør oss om råd, vi hjelper deg!

Vi hjelper mennesker som snorker hver eneste dag. Kontakt oss i dag på telefon 22 21 02 96 eller bestill time online.

Samtal om tannimplantat er med en av våre allmenntannleger. Tilbudet gjelder ikke med våre tannlegespesialister.

Rommen Tannlegesenter AS

Nedre Rommen 5C