30 % rabatt på undersøkelse av nye pasienter

15% studentrabatt på all behandling

Har du tannlegeskrekk? Gratis konsultasjon

Tannimplantat? Gratis konsultasjon

Ønsker du å bli kontaktet av oss?

Løs tann

Det finnes flere årsaker til løse tenner. De vanligste årsakene til en løs tann er tannløsning (periodontitt eller pyrea), traume mot tann (eks. slag ), bruxism (tanngnissing) eller store infeksjoner rundt tannen.

Tannløsning – Løs tann

Tannløsning går under flere navn, bl.a. periodontitt eller pyrea . Sykdommen er vanlig , ca 40 % av den voksne befolkningen har tannløsning i noen grad. Det dannes stadig bakteriebelegg ( plakk ) på tennene. Om man ikke rengjør tannen ordentlig vokser plakket og gir opphav til tannkjøttsinfeksjoner ( gingivitt). Om ikke belegget tas bort fortsetter det å vokse i lommen mellom tann og tannkjøtt. Det forkalkes og blir til hard tannsten på tannens ytterflate. Gradvis brytes kjevebenet ned og tannen mister mer og mer feste. Tannkjøttsbetennelsen har da utviklet seg til tannløsning. Med tiden blir tannen løsere og kan i værste fall løsne helt / mistes.

løs-tann

Behandling av tannløsning og løse tenner

Det er viktig å oppdage tannløsning så tidlig som mulig, dette gir en bedre prognose for tilhelingen. Grav tannløsning krever behandling hos en tannkjøttsspesialist (periodontist), som vi kan tilby her ved Rommen Tannlegesenter. Det er vanlig at pasienter ikke vet at de lider av tannløsning, da sykdommen som oftest ikke gjør vondt. Derfor er det viktig at man besøker tannlegen regelmessig for en fullstendig undersøkelse. Da har man fortsatt en god sjanse til å stille rett diagnose tidlig og holde sykdommen under kontroll.

Symptomer på tannløsning

– Blødning fra tannkjøttet.

– Løs tann eller flere løse tenner.

– Lange tenner / tannhalser med tilbaketrukket tannkjøtt ( se bildet nedenfor).

– Dårlig ånde.

Om du har spørsmål rundt dette bør du kontakte oss på telefon 22 21 02 96. Vi kan tilby undersøkelse time på dagen og 30 % rabatt for nye pasienter.

løs-tann

Løs tann/tenner pga periodontitt.

Traume mot tann

Tenner kan løsne som følge av et slag mot ansiktet. Når ulykken først er ute, er det viktig at man tar kontakt med en tannlege/tannlegevakt direkte. Jo raskere man får behandling, desto bedre er prognosen for at tannen overlever. Om tannen har løsnet helt og er ute av munnen, bør du legge tannen i melk eller under tungen , så den ikke tørker ut. Deretter bør du så fort som mulig komme deg til tannlegen. Om skaden ikke er fult så stor kan tannen reddes, med fixering av tannen eller rotfylling. Om tannen ikke går å reddes kan tannlegen tilby deg en erstatning av tannen med f.eks bro eller tannimplantat.

Ring oss i dag på 22 21 02 96 om ulykken er ute. Du får time på dagen.