30 % rabatt på undersøkelse av nye pasienter

15% studentrabatt på all behandling

Har du tannlegeskrekk? Gratis konsultasjon

Tannimplantat? Gratis konsultasjon

Ønsker du å bli kontaktet av oss?

Tannbyll

En tannbyll er en samling av puss som kan føre til tannpine og andre symptomer. Hvis du mistenker at du har en tannbyll, bør du oppsøke en tannlege så snart som mulig for behandling. Uten behandling, kan tilstanden sannsynlig å bli verre, og du kan miste den berørte tannen eller til og med være livstruende.

Symptomer ved tannbyll

• Tannpine som raskt kan bli verre. Det kan være alvorlig og bankende.
  • Hevelse av tannkjøtt, som kan være øm.
  • Hevelse i ansiktet. Huden over en tannbyll kan bli rød og betent.
  • Den berørte tann kan bli øm å ta på, og kan også bli løst.
  • Høy temperatur (feber) og følelsen generelt uvel.
  • I alvorlige tilfeller kan det være krampe i kjevemusklene.

tannbyll

Tannbyll

Første behandling – ta kontakt med en tannlege eller en tannlegevakt!

Se en tannlege så snart som mulig. En tannlege vil normalt drenere puss og dette ofte gir stor lindring av symptomer. Vanligvis er en antibiotika medisin foreskrevet i 7-10 dager etter drenering av puss for å fjerne eventuelle gjenværende infeksjon.

Hvis man av en eller annen grunn er forhindret fra å gå til tannlegen raskt, kan en lege eller sykepleier foreskrive en antibiotika for å hindre spredning av infeksjonen. Du trenger fortsatt å se en tannlege så snart som mulig. Du kan også trenge smertestillende som for eksempel paracetamol eller ibuprofen inntil abscess er drenert og behandlet. Snakk med din tannlege før du tar medisiner.

Dersom man frykter store uforutsette utgifter knyttet til dette kan vår populære tannkontoløsning hjelpe! Bestill time her!