Svært mange mennesker har alvorlig betennelse i tannkjøttet uten å vite om det eller som gjør noe med det. Det ender ofte med at personen mister en tann og må få tannimplantater, noe som kan være veldig dyrt til slutt.
Ingen vil miste sine tenner – derfor har vi nå utviklet tre tips for de som har problemer med tannkjøttet. Følg tipsene og hold det vakre og friske smilet ditt.

Hva betyr tannkjøttsykdom?

Tannkjøttsykdommen begynner med en betennelse som oppstår når bakterier fra plakk kommer inn i tannkjøttet og rundt tannrøttene.

Under de første stadiene av tannkjøttsykdom kan du merke tegn som rødt, hovent eller irritert tannkjøtt. Tannkjøttet kan begynne å blø når du pusser tenner. Mange ignorerer  dessverre tidlige advarselstegn og lar sykdommen utvikle seg til det mer alvorlige stadiet som kalles periodontitt. På dette stadiet begynner tennene å løsne og til slutt falle ut og skape et behov for tannimplantater eller gebiss/protese.

Hvordan forebygge tannkjøttsykdom?

Forebygging av tannkjøttsykdom er viktig for tennene dine, men det er også viktig for din generelle helse. Her er tre enkle trinn for å bevare tannkjøttet så bra som mulig:

1. Puss tennene forsiktig og bruk tanntråd: Den beste og billigste måten å forebygge tannkjøttsykdom på er å pusse tennene grundig minst to ganger om dagen, og bruk tanntråd regelmessig. Mange pusser ikke tennene riktig, noe som fører til blødende tannkjøtt. Hvis du børster i henhold til anbefalingen, vil du eliminere bakterier ved tannkjøttet og mellom tennene uten å skade tannkjøttet.

2. Ha regelmessige kontroller: Du må minst to ganger i året gå til tannlegen eller tannpleier. De har blitt utdannet for å identifisere de tidlige tegnene på tannkjøttsykdom, selv før de forårsaker symptomer.

3. Slutte å røyke: Røyking reduserer blodsirkulasjonen som bidrar til å holde tannkjøttets velvære, og det er en av de største årsakene til tannkjøttsykdom.

Hvis du gjør dette, trenger du oftest ikke å kontakte en tannlegevakt under alvorlig smerte.

Hva skjer hvis jeg mister en tann?

Tap av tann kan påvirke hvordan du snakker og tygger, og det kan sikkert ha stor innvirkning på selvtillit. Selv tap av en enkelt tann kan forårsake en «kjedereaksjon» effekt som kan føre til tap av flere tenner. Heldigvis finnes det løsninger for tanntap. I dag velger mange mennesker å sette inn tannimplantater, de fungerer akkurat som dine naturlige tenner og er like lett å ta vare på.

Har du problemer med tannkjøttet eller mistet en tann? Kontakt oss på Rommen Tannlegesenter og vi kan hjelpe deg.
Vi har lang erfaring og kan støtte deg hele veien til et vakkert og sunt smil.